بسیاری از افراد تفاوت بروشور و کاتالوگ را تنها با برداشتی از ظاهر آن‌ها معمولا یکی فرض می‌کنند و عده کمی هستند که با وجود تشابهات موجود تفاوت بروشور با کاتالوگ را بدانند. بیشتر افراد بروشور یا کاتالوگ‌های تک برگی را به نام بروشور و موارد کتابچه‌ای را به عنوان کاتالوگ می‌شناسند. در حالی که تفاوت بروشور و کاتالوگ مربوط به نوع محتوا و کاردبرد آن‌ها است.

بروشور و کاتالوگ‌ها معمولاً در شرکتهای تبلیغاتی و یا مراکزی که فهرستی از محصولات قابل ارائه خود را معرفی می‌کنند تهیه می‌شود. اولین تفاوت بروشور با کاتالوگ در هدف از تهیه آنها است. هدف از تهیه معرفی و فروش محصولات است، اطلاعات موجود در کاتالوگ با هدف بازاریابی و جذب مخاطب و معرفی کالا و خدمات مورد توجه قرار می‌گیرد و هدف از تهیه بروشور ارائه جزئیات محصول یا خدمات و یا راهنمای آن‌ها است.

کاتالوگ‌ها حاوی اطلاعات جامع و کلی در مورد محصولات یا خدمات است و به توصیف و تبلیغ محصولاتی می‌پردازد که برای خریدار یا توزیع کننده عمده، طراحی می‌گردند و بصورت چاپی و یا الکترونیکی (E-Catalog) قابل بارگزاری در اینترنت و یا CD، DVD و … قابل ارائه است.

اما بروشورها حاوی اطلاعات جزئی‌تری از محصول، پروژه یا خدمات هستند که برای مخاطب هواخواه یا مخاطبی که به دنبال درک جزئیات است تهیه و تولید می‌شود. 

تفاوت بروشور با کاتالوگ :

همانطور که گفته شد در کاتالوگ و بروشور تفاوت‌هایی وجود دارد که بیشتر جنبه محتوایی دارند، در ادامه تلاش کردیم تا شما را با همه‌ی تفاوت‌های موجود بین آنها آشنا کنیم. این تفاوت‌ها شامل موارد زیر هستند:

♦ معمولاً هزینه طراحی و تولید بروشورها از کاتالوگ‌ها کمتر است. به این دلیل که معمولا طراحی بروشورها ساده‌تر است و بیشتر به متن و توضیحات پرداخته می‌شود و در کاتالوگ‌ها به تصویر و عکس بیشتر بها داده می‌شود و قاعدتا طراحی حرفه‌ای‌تر انجام می‌شود.

♦ با توجه به نوع مخاطب، بروشورها معمولا تعداد مخاطبان هدف بیشتری از کاتالوگ‌ها را پوشش می‌دهند.

♦ با توجه به نکاتی که در موارد قبلی گفته شد، معمولا هزینه چاپ هر مورد کاتالوگ با توجه به نوع طراحی و چاپ نسبت به هر مورد بروشور بیشتر است.

♦ گرم کاغذ بروشورها از کاتالوگ‌ها کمتر است و در کاغذهای نازک‌تری نسبت به کاتالوگ‌ها چاپ می‌شوند.

♦ بروشورها درهر سایزی چاپ می‌شوند؛ اما کاتالوگ‌ها با آنکه استاندارد مشخصی در این زمینه وجود ندارد، اما برای تاثیرگذاری بیشتر معمولا در کاغذهای A4 یا بزرگتر چاپ می‌شوند.

♦ در بروشور معمولا در هر بخش تصاویر زیادی از یک محصول(برای نمایش جزئیات) و اطلاعات درباره‌ی یک محصول، مکان، وغیره استفاده می‌‌شود و اما در کاتالوگ ها از یک تصویر بلد شده با اطلاعات جزئی استفاده می‌شود.

♦ بروشور را می‌توان به عنوان کتاب یا مجله‌ای کوچک تعریف نمود که حاوی اطلاعات کامل دررابطه با محصولی خاص و یا خدمات قابل ارائه می‌باشد. امروزه الگوها، طرح‌ها، و انواع مختلفی از بروشورها موجود است؛ از جمله بروشور‌های طرح مجله، بروشورهای سه بار تا شده و یا بروشورهای پست کارتی.

♦ بروشور، مثل یک واسطه، پلی بین شرکت و خواننده است. طراحان باید با استفاده از کلمات و گرافیک مناسب راهی پیدا کنند تا به طور مؤثر خواننده را از جزئیات مطلع کنند؛ کاتالوگ‌ها معمولا اطلاعاتی کلی و مطلوب پیرامون محصول عرضه شده را ارائه می‌دهند.

♦ در بروشورها مجموعه اطلاعاتی درج می‌‌شوند که برای مصرف‌کننده و انتخاب نهایی محصول توسط مخاطب مفید است. اطلاعات جزئی و خاص مانند خاصیت یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی و… را به مصرف کننده می‌دهد.

♦ کاتالوگ یک فهرست از محصولات در حال فروش یا خدمات است که به همراه توضیحات و قیمت آن‌ها به صورت یک سند چاپی، یا سند الکترونیکی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. و بروشور به جزئیات محصول و خدمات می‌پردازد.

♦ کاتالوگ یک سند یا یک کتاب شامل فهرست شماره‌گذاری شده از اسامی، وسایل، و یا کتاب هاست. هدف از تهیه‌ی کاتالوگ فقط فروش محصول به مشتری است.

♦ کاتالوگ شامل اطلاعاتی است که به شما کمک می‌کند یک محصول را خریداری کنید. طراحی و رنگ آمیزی کاتالوگ باید به گونه‌ای باشد که مشتری حداقل یکبار بتواند به محصول مورد نظر خود فکر کند.

♦ طراحی کاتالوگ برای افرادی که به‌عنوان رابط تولید کننده (فروش و بازاریابی)، بازار هدف و مخاطبین می‌باشند، جمع‌آوری و چاپ می‌گردد. این افراد معمولا خریدهای انبوهی دارند و یا افرادی هستند که وظیفه ارائه محصول را دارند. 

♦ کاتالوگ‌ها معمولا به‌صورت محدود چاپ و در اختیار خریداران و شرکت‌ها قرار می‌گیرند. کاتالوگ‌ها گونه‌ای از تبلیغات در زمینه تولید و ارائه خدمات است که می‌توان آن‌ها را برقرار کننده مستقیم و انتقال دهنده مفهوم و تاریخچه و محصولات شرکت دانست.

♦ کاتالوگ گرافیکی ابزار مناسبی بود تا مخاطبین بتوانند راغب به خواندن و دیدن تصاویر در جهت شناخت بالاتر محصولات و خدمات، در زمان کوتاه تری باشند.

♦ کاتالوگ از عناصری همچون ارائه شناخت از لحاظ کمی و کیفی تصاویر محصولات، معرفی شرکت‌ها و ساختار فنی چه از مسیر گرافیکی و چه از نظر ستون، عملکردهای وسیعی دارد.

تماس با ما

آدرس : کرمان . شهرستان سیرجان . خیابان ۱۷ شهریور جنوبی . مقابل پارک

تلفن تماس : ۲۸۹۸ ۴۲۲۷ ـ ۰۳۴

تلفن همراه : ۸۳۵۱ ۳۶۰ ۰۹۹۰

ایمیل : Info@Chapkeyhan.ir

مدیریت : آقای فتحی

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید ...

            

Template Design:Dima Group